Dnes je 10.December 2018, meniny má Radúz , zajtra Hilda
Bodyworld - doplnky výživy

Základy teorie trénování I. - Adaptace

Adaptace - hlavní zákon trénování

Adaptace znamená přizpůsobení organismu na prostředí. Při každé změně prostředí se organismus snaží přizpůsobit novým podmínkám za účelem přežití. V biologii je adaptace považována za hlavní vlastnost živočišných druhů.

Cvičení nebo pravidelná fyzická aktivita je velmi silný podnět pro adaptaci. Hlavním cílem trénování je vyvolat specifickou adaptaci za účelem zlepšení sportovní výkonnosti.

Z praktického hlediska známe 4 důležité vlastnosti adaptačního procesu pro sportovní přípravu:

  1. přetížení
  2. Přizpůsobení, adaptace
  3. Specifičnost
  4. individualizace

Přetížení

K vyvolání pozitivních změn ve výkonnosti musíme tělo vystavit silnému zatížení tzv. přetížení. Adaptace nastane pouze v případě, že tento tréninkový podnět je vyšší než je tělo zvyklé.

Známe dva způsoby jak dosáhnout přetížení:

  1. Zvýšením tréninkového zatížení (intenzita, objem)
  2. Změnou cviku resp. tréninkového konceptu.

Tréninkové zatížení dělíme na:

  • stimulující výkonnost
  • udržující výkonnost
  • zhoršující výkonnost

Se zlepšující se výkonností atleta stoupá i požadavek na jeho tréninkové zatížení. Dosažení elitní úrovně u sportovce trvá obecně 8 až 12 let. Elitní vzpěrač nadzvedla přibližně 5000 tun ročně, což je 10x více než začátečník trénující 6 měsíců. Tento rozdíl platí víceméně ve všech sportech.

Přizpůsobení, adaptace

Pokud je používán jeden cvik se stejným zatížením po dostatečně dlouhou dobu, nastává snížení dosahovaných zlepšení ve výkonnosti, které tento cvik na začátku způsoboval tzv. adaptace.

Právě díky adaptaci se tréninkové programy musí pravidelně měnit. Cviky by měly být voleny tak aby se co nejvíce blížily k sportovní disciplíně atleta z pohledu svalové koordinace a fyziologických potřeb. Používá se tzv. koeficient transferu cviku na určení hodnoty jako velmi vybraný cvik ovlivňuje zlepšení té které konkrétní vlastnosti atleta. Po adaptaci musí přijít ke změně tréninku.

Změnu tréninku můžeme rozdělit na:

  • Kvantitativní např. změna celkové nadzvedání váhy, intenzity, tempa atd.
  • Kvalitativní např. změna cviku (konjugace)

Specifičnost

Adaptace na trénink je vysoce specifická a je známým faktem, že silový trénink zvyšuje sílu i objem a vytrvalostní trénink vyvolává jiné změny jako například zvýšení aerobní kapacity. Právě kvůli této specifičnosti se v každém sportu používají jiné tréninkové postupy. Jinými slovy specifičnost můžeme popsat jako vliv tréninkových výsledků na výkonnost v daném sportu.

Individualizace

Každý z nás je jiný a proto každý cvik působí na nás jinak. U někoho může mít za následek výrazné au druhého jen malé zlepšení. Individualizace tréninkových plánu je proto velmi důležité ve vrcholovém sportu a používání generalizovaných tréninků není ideální.

Martin Horniak, FTR Training

AUTOR: Martin Horniak

Zakladatel FTR Hybrid Training, ultrabežec, crossfit atlet. Jako trenér se aktuálně specializuje hlavně na přípravu ultrabežcov, crossfiterov a speciální vojenské jednotky.

Kategorie

Cíle

Výrobci

Kontakt
BodyWorld
Elektrárenská 1
83104 Bratislava
Sledujte nás

Možnosti online platby
TrustPay - platobný systém
Darcekovy poukaz CZ