Běžecké tipy # 1 - Volba tempa

Volba správného tempa při běhu na jakoukoli vzdálenost je jednou z nejtěžších věcí, které musí každý běžec udělat správně. To, abychom byli schopni udržovat stanoveny tempo po celou dobu trati vyžaduje jen a jen trénink. S pravidelným tréninkem budeme schopni běžet daným tempem déle.

Podle čeho však volit správné tempo?

Pokud patříte mezi začínající běžce, vaše prvotní tempo by mělo být volné, tak abyste při něm byli schopni bez problémů mluvit. Pokud už nemůžete klusat, nestyďte se střídat běh s rychlejší chůzí. Určitě je to lepší, než kdyby jste si na začátku trénování způsobily nějaké zranění a tím si pokazili dojem ze sportu jako celého.

Když máme už co to odbehané a chceme se připravit na nějaký závod nebo dosáhnout určitý cílový čas, je dobré se při volbě tempa orientovaxť podle mezičasů a tepové frekvence. Někteří běžci se orientují podle jednoho nebo druhého, ale najdou se i tací, kteří se s cílem nalézt co nejoptimálnější tempo orientují podle obou ukazatelů současně.

Pokud se chceme orientovat podle mezičasů, potřebujeme si určit svůj cílový čas, který chceme dosáhnout. Tak řekněme, že chci zaběhnout 10 km za 50 - 55 minut. Podle toho víme, že pokud chci tento čas dosáhnout, musím běžet kilometr v průměrném tempu 5 - 5,5 minuty. Úprava tempa podle mezičasů je také jednodušší, protože na to, abychom se mohli orientovat podle tepu, bychom měli nejprve znát úroveň svého anaerobního prahu.

Anaerobní práh je jistá hranice přechodu mezi aerobní a anaerobní zónou, která se zjišťuje speciálními měřeními. Pokud se naše tepová frekvence pohybuje v aerobní zóně, naše svaly přijímají dostatek kyslíku na své fungování. Jakmile však náš tep vystoupí přes anaerobní práh do anaerobní zóny, naše svaly spotřebovávají více kyslíku než naše tělo přijímá. V důsledku toho se v naší krvi tvoří laktát a vodíkové ionty, které mají za následek svalovou únavu.

Právě proto bychom se při orientaci podle tepu měly pohybovat na úrovni těsně pod anaerobním prahem. Pokud by náš tep vyskočil do anaerobní zóny, rychle bychom spotřebovali naše zásoby energie a měli problém nastavené tempo udržet, či běh vůbec dokončit.

Kategorie

Cíle

Výrobci

Shop Roku 2014
Dnes je 21.September 2017, meniny má Matúš , zajtra Móric
Bodyworld - doplnky výživy
Kontakt
BodyWorld
Elektrárenská 1
83104 Bratislava
Sledujte nás

Možnosti online platby
TrustPay - platobný systém